Turun Saariston rengastie lasten kanssa

by Emiilia - 7/18/2020

Kyseessä siis (Turun) Saariston rengastie. Tämä on matkailuvinkki, jonka ehdottomasti haluan jakaa teille. Tässä postauksessa lähinnä vinkkejä, kuinka se olisi parasta kokea pienten lasten kanssa. Menimme tien läpi kahdessa päivässä kahden alle kolmevuotiaan kanssa.

Parainen
Matkan ensimmäinen pysähdys Turun jälkeen, josta lähdimme liikkeelle oli Parainen. Paraisilla mies ja kaksivuotias menivät kauppaan ja minä googlettelin sillä aikaa leikkipuistoja kaupungin alueella. Päädyimme kauniin Kirkkosalmen (=suntti) vieressä olevaan leikkipuistoon, jonka nimi oli Keskuspuisto.

Nauvo
Sitten alkoi matka lossilta lossille. Ensimmäinen lossi vei meidät Nauvoon. Nauvossa heti lossin jälkeen oli kaksi leikkipaikkaa. Toinen vasemmalla ja toinen oikealla juuri ennen kuvissa näkyvää uhkeaa kivikirkkoa. Rannalla satoi ja tytöt nukkuivat, joten istuimme miehen kanssa hetken rannalla sateessa ja otimme pari kuvaa. Kuvissa näkyy lentopalloverkko ja vähän leikkipaikkaa. Sanoisin, että kirkkaalla säällä tänne kannattaisi varmasti pysähtyä pitemmäksi aikaa.

Lossit
Nauvosta matka jatkui losseilla eteenpäin. Suurimmaksi osaksi lossimatkat olivat lapsille hieman tylsiä. Joillain lossimatkoilla tytöt olivat autossa "irti", välillä he nukkuivat ja muutamassa lossissa veimme heitä katselemaan ympärilleen. Osassa losseista se oli hyvin vaikeaa, sillä autot olivat niin tiiviisti vierekkäin, ettemme päässeet liikkumaan tyttö sylissä. Ensimmäisellä lossilla myös opimme, että näillä losseille ei ole vessoja. Kaksivuotiaalle (kuukauden päästä kolmevuotiaalle siis) panimme vaipan päälle ja käskimme pissata siihen. Harkitsin pepun työntämistä ulos lossista, mutta maltoin kuitenkin mieleni.

Houtskär
Saapuessamme Houtskäriin tytöt olivat olleet kyllästyneitä matkaamiseen jo pitkän aikaa. Sinnittelimme Mossala Island Resortille asti. Jos matkaatte Saariston rengastien pienten lasten kanssa, niin tätä pysähdystä suosittelen. Nukuimme yön teltassa ja aamulla söimme aamupalan resortin ravintolassa. Tytöt leikkivät leikkipaikalla ja kävimme myös kivalla pikku uimarannalla resortin vieressä. Osa ihmisistä nukkui veneissään, osa teltassa, osa mökissä ja osa asuntoautossa/-vaunussa. Mukava pikkuinen lomakylä. Koronakesä oli ilmeisesti tuonut niin paljon matkoilijoita Houtskäriin ja rengastielle, että lossilla ei oltu varauduttu väkipaljouteen. Menimme jonottamaan lossia klo 8.45 ja pääsimme lossiin klo 12.00. Tämän väliajan vietimme ympäri resorttia. Auto jonotti meidän puolesta. Tällainen tilanne ei kuulemma ole normaalikesinä, mutta jos tänä kesänä aikoo vielä rengasreitille, niin parasta pistää auto ajoissa odottamaan. Lauttoja kulki vain neljä päivässä. Aikataulut näkyy kuvassa alhaalla "Iniön lautan aikataulu". Tämä kyseinen lossi oli maksullinen, mutta maksu oli vain muutamia euroja.

Lisää losseja
Oli ihan hyvä, että vietimme alkupäivän "jonottamassa" lossiin, sillä loppu rengastiestä oli vielä enemmän autossa ajelemista ja lossien odottelua.

Sellainen oli Saariston rengastie pienten lasten kanssa. Suosituksenani sanoisin, että losseille ja automatkalla kannattaa ottaa tekemistä lapsille mukaan ja pysähtyä kaikissa leikkipaikoissa, jotka tässä mainitsin, koska muita leikkipaikkoja ei reitillä tullut vastaan - ei ainakaan isojen teitten varressa.